Statsbudsjettet 2026: Høring i Familie- og kulturkomiteen
Tirsdag 4. november var daglig leder, Marianne Ween, på plass i Familie- og kulturkomiteen.
Oppryddingen av hvilke formål som finansieres over Statsbudsjettet og hvilke som finansieres av overskuddet fra Norsk Tipping, var vårt sentrale budskap - i tillegg til Kulturalliansens ansvar og Regionale kulturkretser:
“Kulturalliansen er en paraplyorganisasjon for hele det frivillige, organiserte kulturfeltet. Vi har medlemmer fra teater, musikk, dans, kulturvern, studieforbund, organisasjoner som Slekt og data, Hyperion, Fyrforeningen og nå kommer det nystartede Teaterforbundet Norge straks med i laget.
Varmt velkommen til alle nye medlemmer i komiteen. Jeg har allerede hatt gleden av å hilse på flere av dere, og håper vi kan fortsette det gode samarbeidet vi har bygget opp med de medlemmene som nå er gått videre. Kulturalliansens metode er faktagrunnlag, trygge møteplasser og – ikke minst – gode forslag til løsninger på kinkige utfordringer. Vi har lagt grunnlaget for Teaterforbundet Norge og står i spissen for etablering av regionale kulturkretser. Og så har vi kartlagt tilstanden for kulturarenaer i 25 prosent av norske kommuner. Sluttrapporten kommer til dere til jul 😊
Overføring fra spillemidler til statsbudsjett
Kulturfrivilligheten i Norge finansieres i all hovedsak fra spillemidler til kultur. I forslaget til Statsbudsjett for 2026 starter oppryddingen av hvilke formål som finansieres av overskuddet fra Norsk Tipping. Dette har lenge vært etterlyst av en samlet stortingskomite. Ulike komitemedlemmer har hatt ulike oppfatninger om hvilke formål dette gjelder, men for de fleste har formål som arkiv, offentlige biblioteker og museer og den kulturelle skolesekken vært pekt på som statlige ansvarsområder.
I forslaget til statsbudsjett for 2026 er midler til arkivformål flyttet fra spillemidler til statsbudsjett. Dette er Kulturalliansen veldig glade for. Samtidig har regjeringen flyttet en rekke barne- og ungdomstiltak fra statsbudsjett til spillemidler. Dette tar vi til etterretning. Det vi ikke er glade for, er at summen av tiltak som flyttes inn i spillemidlene er større enn de som flyttes ut. Det betyr at andelen av spillemidler til kultur som går til frivilligheten igjen går ned. Dette er stikk i strid med intensjonen i Strategi for kulturfrivillighet, der det understrekes at disse midlene i hovedsak skal tilfalle kulturfrivilligheten.
Spillemidler brukes til å dekke formål som er statlig ansvar og burde dekkes i Statsbudsjettet. Dette gjelder for eksempel den kulturelle skolesekken, et statlig initiativ som bruker opp nesten en tredjedel av spillemidlene alene.
Kulturalliansen ber om komiteens hjelp til å forsterke den påbegynte ryddingen, og gjøre plass for Museumstiltak (ca 30 millioner) på Statsbudsjettet. I og med kuttet i regionale kulturfond burde det kunne gjøres plass for dette.
Kulturalliansens ansvar og Regionale kulturkretser
Et annet tiltak fra Strategi for kulturfrivilligheten er støtte til etablering av regionale representanter for kulturfrivilligheten. Kulturalliansen har mottatt såkornmidler for å utvikl rammeverk, og har pilotert de tre første regionale kulturkretsene (Innlandet, Vestland og Trøndelag). Prosjektet har vært vellykket, og det er nå initiativer i gang i de fleste av landets fylkeskommuner for å etablere selvstendige regionale kulturkretser. Kulturalliansen er den organisasjonen både myndigheter og kulturfrivillighet peker på at skal ha ansvaret for oppgaven, men det makter vi ikke med dagens driftstilskudd på kr 1 825 000. Vil komiteen sikre regional representasjon for kulturfrivilligheten må driftstilskuddet vårt arbeid økes til 3 millioner kroner per år.”
Det skriftlige høringssvaret ligger her